Thursday 23 May 2013

frugal : Project ternak puyuh with the kids


Sejak pindah, banyak juga barang-barang yang dari lumah lama yang tak digunakan sebab rumah baru ni fully furnished. Contohnya macam rak pinggan ni. Tersidai aja kat belakang rumah.

Alang-alang dah ada kangkong dan macam-macam sayuran, teringin juga rasa nak menternak sesuatu. Sebab saya memerlukan baja organik untuk tumbuhan saya. Fuh, fully utilize ilmu biology untuk keseimbangan persekitaran.

Dari rak tersebut, saya dah half way transform jadi sangkar, tapi tak tahu nak isi apa. Pasar minggu Ahad lepas saya dah pergi cari arnab, tapi kedai tutup! Minggu ini kena pi awal sikit.

Saya tengah menimbangkan beberapa opsyen.

Pertama arnab. Bila baca belog Bukan Kosong macam agak leceh juga bela arnab ni. Nak nak lagi yang KL. Tapi for sure anak aku memang akan suka punya. Bela arnab ni bersih sikit. Cumanya, nak tanya arnab boleh makan nasi tak? Sanggup ka nak sembelih arnab dan makan setelah kau curahkan sepenuh kasih sayang?

Emosi di situ.

Kedua puyuh. Puyuh ni aku bincang dengan kawan macam leceh sebab busuk kalau low maintenance kebersihan, tapi best sebab dapat makan telur. Isu kebersihan ini tahap ada lalat hijau terbang-terbang. Tapi fikir balik puyuh ni boleh suap dengan kerak nasi yang berlebihan. Dijangkakan agak banyak juga pembaziran bab kerak nasi nih. Sebab kat rumah kami tak ada sorang pun yang suka makan kerak nasi. Selalu buang aja. 

Pada hemat saya kalau ada puyuh boleh elak pembaziran.

Boleh bagi cadangan?

7 comments:

Dee said...

bela burung ni takde effect ke pada kesihatan?

btw, u boleh gi borobudur utk tgk sunrise & sunset..xlah panas sangat..ramai juga bloggers yang captured moment2 begitu..

Unknown said...

H7N9 ka? Takut jugak

oh, maksudnya entrance dia bebila pun boleh lah yer kan?

Ratu Hatiku said...

Bela arnab jelah... :D

sweet life said...

bela ayam boleh bagi lebihan makanan kat depa...
takde unsur pembaziran..
bila dah besar boleh sembelih.. korang plak makan...

Dr K said...

Apa kata bela ayam...takde bermain dgn emosi bila nak makannya..hahaha..

Cop, puyuh terbang ke tidak?

Unknown said...

Ratu Hatiku:
arnab best kalau nak main, kalau dah sayang terkilan nak sembelih.

sweet;
nice aidea, tapi reban saya tu saiz mini

Daddy Ziyyad;
good idea too, tapi kena tunggu abah datang untuk belajar buat reban

Puyuh tak terbang

sweet life said...

camtu bela ayam serama..comei!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...