Thursday 25 April 2013

Pengalaman saya menghadiri ceramah Ustaz Azhar Idrus part 2.

Petang itu hujan turun dengan lebat sekali. Dari kejauhan kedengaran hantu langsuir yang berterbangan untuk balik ke sarang. Sungguh menyeramkan, sehingga jika terdapat anak kecil atau lelaki yang lemah semangat boleh jatuh terduduk ketakutan.

Pada saat itulah saya sampai ke rumah. Saya lihat jiran-jiran sudah bersiap-siap dengan memakai baju hijau, dan duduk dalam kereta sedap-sedap.

Saya berlari masuk ke dalam rumah. Baju kerja ditukar dengan baju jalan-jalan hari Sabtu. Setelah siap beberapa perkara, saya pun masuk ke rombongan kereta. D, K, dan juga kaksu sudah siap menunggu.

K eksited sekali.

Perjalanan untuk ke tapak ceramah mengambil masa 45 minit, dan ceramah dijangka bermula lepas Maghrib. Jadi ketua rombongan telah decided untuk singgah di rumah kakak beliau untuk acara R&R. Usai solat Margrib, kami dikhabarkan melalui FB yang tapak ceramah terpaksa ditukar, ekoran hujan.

Disebabkan ini kali pertama saya menyertai ceramah UAI, saya pun eksited juga. Jadi saya tak lupa bawa kamera. Eksited tak, eksited tak?

Setelah parking sedap, sedap. Kami pun terus menapak ke lokasi ceramah. Berat jugak K sekarang, sampai boleh naik muscle lengan aku mengedong dia. Ceramah tersebut dibuat di atas bukit. Jadi ramailah aku tengok orang yang memanjat tangga untuk ke tapak ceramah.

Hujan renyai-renyai tidak mematahkan semangat kami untuk terus mara ke lokasi ceramah. Saya lihat makcik tua pun tidak kalah juga. Dengan sakit-sakit pinggang pun dia gagah juga panjat.

Power tak power penangan UAI.

Bila sampai ke atas, saya cari lokasi paling best untuk parking isteri dan anak. Kemudian saya terus capai kamera dan cari spot baik punya untuk syot UAI. Setelah dapat syot menarik, saya pun lepak-lepak sambil menikmati halwa telinga.

Tapi suasana tak best sangat, sebab ramai orang yang merokok. 

UAI patut ambil peluang ini untuk dakwah pada golongan muda supaya berhenti hisap rokok. Saya faham UAI nak sangat mendekati hati golongan muda, tapi kalau isu rokok ini boleh di tangani lagi baik.

Sedih tau banyak sangat nak melayan patient yang sakit respiratori ni. Kos perubatan mahal tau tak?

Topic malam tu lebih kurang macam dalam Youtube juga. Bab hubungan lelaki perempuan, dari segi iktilat, dan juga nikah kawin.

Setelah agak-agak penat, saya pun beransur, sebab tak mahu bersesak-sesak dengan orang lain ketika mau balik nanti.

Sebelum balik, saya berbelanja sikit dengan membeli makanan yang dijual oleh penjaja di sekitar tapak ceramah.

Saya masih tak faham kenapa ramai sangat orang suka UAI. Tapi yang nyata, gaya dia memang cool, dan bersahaja. Terpulang atas penerimaan individu. Untuk saya join lagi ceramah UAI, itu tidak pasti. Mungkin layan youtube atau beli VCD lagi bagus, sambil layan atas sofa.

Sekian, tamat.


1 comment:

sweet life said...

yeah... saya pun layan kat utube je..
sbb tak suka crowd..
naseb belajar kat kelantan...
maka boleh lah paham UIA tu nak sampai kan apa...
thanks kelantan!! :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...