Friday 22 February 2013

Abah

"Assalamualaikom. Abah betul ka nak mai Pahang?" tanya aku.

"Betoi, dah siap-siap dah ni. Motor pun dah hantar service" jawab abah.

"Bila nak bertolak?" tanya aku.

"Sat lagi lah abah bertolak. Motor tak siap lagi" jawab abah.

"Apa dia? Abah nak naik motor? Awat mai naik motor? Kereta dok ada kan?" tanya aku tak percaya.

"Ya, abah naik motor. At this age, I need a little adventure for my life" jawab abah.


Orang tua memang begitu kan? Bila dilarang, makin menjadi.

Tapi bermotosikal dari Yan ke Maran is not a joke. Bukan satu jenaka untuk orang tua berusia 68 tahun.

Sejak mak tiada, abah dah jarang memandu. Selalunya mak yang jadi GPS, tukang hafal jalan.

Bila mak dah tiada, GPSnya pun rosak.

Lewat malam semalam aku hubungi lagi. Abah dah ada di Ipoh. Berhenti berteduh hujan.

Pagi ini masih tiada berita.

Risau.


5 comments:

sweet life said...

owwhh... ok... jika naluri saya sebagai seorang anak memang akan risau.. jika ayah tempuh perjalanan secara seorgan.. jika ada teman i will be fine.. g cari dia kat ipoh lah senang... then konvoi dia sampai pahang.. huhu

semoga dipermudahakan ALLAH dan selamat sampai dan pulang nnti...
aminn...

StingRay said...

Pergi beli gelang GPS.Abah nak balik nanti, suruh dia pakai. =p

Boleh pantau keselamatan dia OTW. =)

*Gila adventure lah abah hang.Tabik! Mengingatkan aku naik motor jauh2 dulu.

Unknown said...

itu lah, takaci betoi, masa aku dulu-dulu, aku nak naik motor KL-Kedah abah tak bagi pun!

Unknown said...

When you get to your father's age, I believe you would want to pull a stunt like this too...

I'll be in the watch, 40 years to come. Kak Sofie and D will be frantic. Azkiya would probably shrug her shoulder (for how best she knows you...) Hehe

Unknown said...

kalau abah naik motor, saya nak naik basikal :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...